Persberichten


Eurospoor2018, Internationaal Modelspoor Evenement

  

 

 

Eurospoor2018: 26e editie! Extra veel buitenlandse modelbanen!

9 - 11 november 2018, Jaarbeurs Utrecht, NL 

Zondag 11 november kinderen t/m 11 jaar gratis entree met online ticket. 

 

Jaarlijks kijken vele hobbyisten, verzamelaars en treinliefhebbers reikhalzend uit naar het modelspoorevenement Eurospoor dat sinds 1993 synoniem staat voor alles wat met modeltreinen te maken heeft. Dit jaar vindt EUROSPOOR plaats op vrijdag 9, zaterdag 10 en zondag 11 november.Volwassenen en kinderen kunnen genieten van 60 van de meest schitterende modelbanen ter wereld, tot in detail nagebouwd. In 3 enorme Jaarbeurshallen (20.000 m2) tonen honderden hobbyisten van vele nationaliteiten hun mooiste creaties en daarnaast is er de beroemde modelspoormarkt. Bijna 1 kilometer aan ontelbare stands en verkoopkraampjes met nieuwe en gebruikte modeltreinen en bijbehorende zaken als landschappen, gebouwen en niet te vergeten de technische noviteiten voor digitale besturing. Daarnaast is er ruimte voor een dioramawedstrijd en an de stichting Beneluxspoor die advies en modelbouwdemonstraties geeft.

 

Al meer dan 25 jaar zijn Leo en Chitra de oprichters en drijvende kracht achter de Eurospoor trein. Gestart in een klein zaaltje in Zaandam en langzaam groter gegroeid tot een internationaal evenement, waarvoor hobbyisten van heinde en verre naar de Jaarbeurs komen. De naam 'Eurospoor' voor het evenement kwam bijna als vanzelf, omdat in 1993 de grenzen open zouden gaan en het derhalve voor buitenlanders makkelijker zou worden om met goederen en modelbanen de landsgrenzen te passeren zonder veel formaliteiten.

 

Perfectie in modelspoorwegbouw (meer dan 60 modelbanen on show), een (kleine) greep:

 

Houtkap in Montana en ertswinning op Vancouver Island in Canada

 

EUROSPOOR doet zijn naam eer aan. De bezoeker kan wegdromen in nooit eerder geziene modelbanen uit bijvoorbeeld Zwitserland, Frankrijk, Duitsland , Belgie, Engeland en Nederland. Maar ook het Amerikaanse landschap wordt niet vergeten getuige o.a. de uit UK afkomstige modelbaan Prospect point, waarin de houtkap in de uitgestrekte wouden van Montana in het late stoomtijdperk wordt uitgebeeld. De ertswinning op Vancouver Island geschiedde met dezelfde gammele treintjes onder barre omstandigheden. LEES MEER>

 

Het modelspoor anno 2018 wordt gekenmerkt door de groeiende aandacht voor detail. Een modelspoorbaan is veel meer geworden dan 'n rondje rails en her en der een boom of huisje. Het gaat nu om het op schaal nabouwen van de realiteit. Met bewegende delen en bijbehorende geluiden in het landschap zoals het carsystem, huizen mét echte interieurs en ledverlichting, machines die graven, figuren die matten kloppen, bewegende deuren en nog veel meer zijn in het digitale tijdperk steeds beter op schaal te zien en te horen.

 

Historische plekken

 

Daarnaast hebben modelspoorwegbouwers ook meer belangstelling gekregen voor het op schaal nabouwen van een bestaande situatie of een historische plaats. Een van de deelnemers is de Franse club ‘Ferroviaire Grangeois’die de lokale museumlijn ‘Le Mastrou”uit de Ardeche heeft nagebouwd. Deze lijn slingert zich door kloven en groene vallei van de rivier de Doux. Om deze 32 vierkante meter grote baan naar Nederland te brengen wordt met een vrachtwagen met 5 personen een rit van 1000 kilometer gemaakt. LEES MEER>

 

Romantisch Sachsen

 

Ook treffen we op Eurospoor2018 ‘de Bimmelbahner’uit Duitsland. Zij zijn de niet-clubgebonden bouwers van een enorme Sachsische modulebaan met een lengte van minimaal 25 meter. De baan ademt de sfeer uit Epoche III (1949 – 1970) in de voormalige DDR, toen er nog met stoom gereden werd. De romantische route voert over kleine beekjes door wouden, langs vakwerkhuizen en doet ondertussen verschillende haltes aan. LEES MEER>

 

Industrie

 

Naast romantiek heeft de organisatie ook altijd aandacht voor industrie in model op het evenement. Deze invulling wordt gegeven door de modelspoorvereniging Hoyerswerda uit Duitsland. Zij bouwden in model de grootste en zwaarste graafmachines waarmee bruinkoop uit de grond wordt gehaald. In schaal 1:120 wordt het graaf- en laadverloop naar het spoor getoond. Daarbij zijn de speciale seinen en bijzondere voertuigen niet vergeten. LEES MEER>

 

A4 dioramawedstrijd 

 

Na het succes vorig jaar van de dioramawedstrijd met 24 deelnemers heeft de stichting Modelspoorwijzer zich sterk gemaakt om in samenwerking met het modelspoortijdschrift Railhobby en Eurospoor onder leiding van Jeffrey Onrust ook voor 2018 een dioramawedstrijd uit te schrijven. En ja, het lijkt ongelofelijk, maar al deze werkjes zijn gebouwd op het formaat van een velletje papier (A4). Het motto van deze wedstrijd is dan ook: "Niet te groot, niet te klein. Op een A4-tje moet het te bouwen zijn"! Op de beurs zullen de diorama's 3 dagen lang tentoongesteld worden. Er is een vakjury, maar bezoekers mogen ook hun stem uitbrengen. Zondagmiddag vindt de prijsuitreiking plaats. Onze persfoto's tonen u diorama's uit eerdere jaren.

 

Kinderen op Eurospoor (zondag gratis)

 

Op Eurospoor komen ook kinderen volop aan hun trekken. Bij een aantal clubs mogen ze meehelpen de baan te bedienen, virtueel een echte trein besturen en zelfs kunnen ze meerijden in een grote modeltrein. Daarnaast mogen ze zich uitleven op de modelspoortafels en bij Railclub Utrecht hun eigen locomotievenloods bouwen. Op zondag 11 november mogen kinderen t/m 11 jaar onder leiding van een volwassene de beurs gratis bezoeken (bij online kaartbestelling).

 

Ook zonder zelf actief met de modelspoorhobby bezig te zijn is het een lust voor het oog om de prachtig werkende miniatuurspoorbanen te zien. Eurospoor is een dagvullend evenement voor iedereen die eens wat anders wil.

 

Algemene informatie

 

Eurospoor2018 vindt plaats van 9 t/m 11 november in Jaarbeurs Utrecht. De beurs is drie dagen lang geopend vrijdag 10.00 tot zondag 17.00 uur. Toegangskaarten kosten online € 16,50 / kind t/m 11 jaar: € 7,00. Op zondag 11 november mogen kinderen t/m 11 jaar onder leiding van een volwassene de beurs gratis bezoeken (bij online kaartbestelling). Meer informatie op www.eurospoor.nl

 

- Voor persfoto's in hoge resolutie bij onderstaande artikelen klikt u op de foto's bij het artikel, meer foto's vindt u op de persfotopagina -

 

- Onderstaand vindt u informatie omtrent de bovengenoemde (en andere) deelnemers -

 

 


Prospect Point, High Wycombe & District MRS (UK)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prospect Point, High Wycombe & District MRS (UK)

 

Aan het begin van de vorige eeuw bestonden er in de Verenigde Staten talloze bos- en mijnbanen. Deze smalspoorlijntjes bestonden uit zelfgebouwd en zeer gevariëerd materiaal dat op vaak provisorisch aangelegde rails door de enorme wouden voortsjokte met een sleep goederenwagons gevuld met houtblokken erachter. Een boeiend thema onder modelbouwers is de door mens en machine verrichte zware arbeid in de uitgestrekte wouden, waarbij bomen worden omgezaagd en stoomlocs de stammen (logs) puffend en zig-zag-gend naar beneden brachten. De bouwers van "Prospect Point" lieten zich inspireren ddoor de situatie zoals die zich afspeelde in de heuvels bij Montana in het late stoomtijdperk. Om meer diepte te verkrijgen werd deze modelbaan in L-vorm gebouwd (zie afbeelding). 

 

De Sodumb & Gamorrah Ming and Navigation Co. - Leo Bettonviel (NL)

 

De S&G MN Co. is een niet al te getrouwe weergave van wat in werkelijkheid plaatsvond in de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw op Vancouver Island, aan de westkust van Canada. In de bergen van dit grote eiland werd in die tijd erts gevonden, variërend van zilver tot sporen van goud. Van alles geen grote hoeveelheden, maar net voldoende voor een obscuur spoorlijntje in normaal spoor van de mijnen naar de kust, alwaar het kon worden verscheept voor verdere bewerking.

 

 

 

In de “Narrow Gauge & Short line Gazette”, een modelspoorblad voor liefhebbers van smalspoor en korte lijntjes kwam ik in het juli/augustus nummer van 1984 een artikel tegen over de Lenora and Mount Sicker Railway. Dus dat moest het worden. Een spoorlijntje langs de China Creek richting haven. Zoals bij veel bergbanen wringt het spoor zich, waar mogelijk langs natuurlijke wegen, in bochten door de bergdalen. Er blijken nog veel obstakels te bestaan die het noodzakelijk maken de nodige tunnels aan te leggen.

 

Van de betrekkelijk gematigde temperaturen aan de kust tot diep in het gebergte, waar de sneeuw soms meters hoog kan liggen, moeten de locomotieven bestand zijn tegen alle mogelijke condities en hindernissen onderweg. De ertswagens eisen veel van de kleine locs op de steile hellingen en in de scherpe bochten langs de riviertjes. Daarom wordt gebruik gemaakt van zogenoemde cardanisch aangedreven locomotieven.

 

Hun overbrenging geschiedt door middel van tandwielen op de draaistellen waardoor veel grip wordt verkregen, ook in de bochten. Shay's, Heislers en Climaxen hebben het hier voor het zeggen. Het zijn de terreinwagens van het spoor. Van de voormalige bewoners van Vancouver Island is niet veel terug te vinden. Maar één kenmerkend ding is er wel. De Totempaal! Van die prachtige kunstvoorwerpen zijn er vandaag de dag nog vele bewaard gebleven en overal op het eiland te vinden. Ook op de baan valt met wat zoekwerk een groepje totempalen te ontdekken.

 

 

 

 


mastrou-2.jpg

'Le Mastrou', Club Ferroviaire Grangeois (F)

 

 

 

Le Mastrou

 

De spoorweg van Vivarais, ook wel Mastrou of Trein van de Ardèche genoemd, is een toeristische meterspoorlijn met een lengte van 33 kilometer. Deze rijdt van Lamastre tot Saint-Jean-de-Muzols en slingert zich door de kloven en groene vallei van de rivier de Doux, een beschermd gebied met vergezichten die niet via de weg toegankelijk zijn. Wie zich op het platform van de eerste wagen begeeft, kan de cabine zien en het werk van de machinisten aanschouwen. De dienst wordt verzorgd door een zestal Mallet stoomlocomotieven (bouwjaar 1902 en 1932), die op de lijst van historische monumenten staan en zich alle in de collectie bevinden. De lijn werd vanwege economische redenen gebouwd in 1886. Meer dan duizend arbeiders gewapend met schoppen, pikhouwelen en dynamiet bouwden 20 kilometer keermuren, metselwerkviaducten en een tunnel slechts met behulp van ezels en mankracht. Op Eurospoor kunt u deze lijn in miniatuur zien. Uit Frankrijk komt club Grangeois en toont u in H0m (1:87) een groot gedeelte van deze spectaculaire spoorlijn. We kunnen in model de Caesar-brug, camping Douce Plage, de dam, het viaduct in bocht Troy, Mordane en zijn tunnel, de Etroits en vele andere prachtige landschappen bewonderen. 


Bimmelbahner-4-kl.jpg

De Bimmelbahner (D)

"De Bimmelbahner" zijn de bouwers van een enorme Sachsische modulebaan met een lengte van minimaal 25 meter. Het enkelsporige trajekt slingert door een romantisch modellandschap en doet ondertussen verschillende haltes aan. De route voert over kleine beekjes, door wouden en langs vakwerkhuizen. Het rollende materiaal op de baan en de gebruikte motieven maken duidelijk dat de bouwers zich qua thema op de DDR en Epoche III (1949-1970) gericht hebben. In die periode werd er nog met stoom gereden. Een blikvanger is de brug over het dal, die volledig eigenbouw is. Maar ook vele andere liefdevol ontworpen details tonen de hoge kwaliteit van deze Hoe (1:87) smalspoorbaan.

 

 


13316887_1039071876147664_4491009915957636384_o.jpg

Dioramawedstrijd A4

dioramawinnaar2.jpg

 

Na het succes vorig jaar van de dioramawedstrijd met 24 deelnemers heeft de stichting Modelspoorwijzer zich sterk gemaakt om in samenwerking met het modelspoortijdschrift Railhobby en Eurospoor ook voor 2018 een dioramawedstrijd uit te schrijven. Inmiddels hebben zich al bijna 30 kandidaten gemeld voor alweer de 5e editie van deze succesvolle wedstrijd.

 

Links ziet u het diorama van Peter Seuren dat enkele jaren geleden de 1e prijs in de wacht sleepte bij zowel de publieks- als de vakjury. We rekenen erop dat ook dit jaar weer vele juweeltjes bewonderd kunnen worden. Onderstaand ziet u diorama's uit eerdere jaren. En ja, het lijkt ongelofelijk, maar al deze werkjes zijn gebouwd op A4 formaat. Het motto van deze wedstrijd is dan ook: "Niet te groot, niet te klein. Op een A4-tje moet het te bouwen zijn"! Op de beurs zullen de diorama's 3 dagen lang tentoongesteld worden. Er is een vakjury, maar bezoekers mogen ook hun stem uitbrengen. Zondagmiddag vindt de prijsuitreiking plaats.

 

IMG_4950.jpg IMG_4964.jpg

 

 


"Braunkohle aus der Lausitz“, MEC Hoyerswerda (D)

 

 

Bruinkoolgraafmachines behoren tot de grootste voertuigen ter wereld. Ze zijn gewend om bruinkool te ontginnen en kunnen dagelijks tot 240.000 ton steenkool uit de grond halen. Het zijn de grootste en zwaarste machines ter wereld. Meer dan 200 meter lang, bijna 50 meter breed, bijna 100 meter hoog en een gewicht van  meer dan 13.500 ton. Met hun enorme kracht kunnen ze elke dag zoveel bruinkool als 40.000 werknemers baggeren en zijn ze daarom zeer winstgevend, ondanks hun hoge aanschaf- en exploitatiekosten. In schaal 1:120 toont de (Oost)Duitse club Hoyerswerda u de machines en het graaf- en laadverloop van het grote voorbeeld. Daarbij zijn de speciale seinen en bijzondere voertuigen niet vergeten.

 



Het product is toegevoegd aan uw winkelwagen.

< verder winkelen naar winkelwagen >